DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Tıbbi Laboratuvarda Analitik Süreçler
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
TLT 213
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders ile öğrencilerin meslek yaşamında karşılaşabileceği sorunlara çözüm odaklı yaklaşarak, bireysel veya organizasyonel sorun kaynaklarını öngörebilme, bu sorunlara ilişkin önceden önlem alabilme ve sorunları yaratıcı bir biçimde çözme becerilerinin gelişmesi amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tıbbi laboratuvarlarda karşılaşılabilecek sorunları sınıflayıp listeleyebilecektir.
  • Sorunları tanımlayabilecektir.
  • Sorunların nedenlerini listeleyerek analizleyebilecektir.
  • Sorunlara çözüm yolları belirleyebilecektir.
  • Organizasyon ve koordinasyon konusunda yönetsel süreç analizi yapabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, tıbbi laboratuvarlarda karşılaşılabilecek sorunların kaynaklarını, önleme ve çözme yollarına yönelik stratejileri içerir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, tanışma, dersin tanıtımı Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
2 Laboratuvar Güvenliğine ilişkin problemler Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
3 Tıbbi laboratuarda kalite kavramı, uluslararası standartlar Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
4 Laboratuvar yönetimi işlemlerine ilişkin problemler Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
5 Preanalitik süreç –I Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
6 Preanalitik süreç –II Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
7 Analitik süreç-I Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
8 Analitik Süreç – II Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
9 Ara sınav
10 Postanalitik Süreç-I Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
11 Postanalitik Süreç – II Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
12 Tıbbi laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon-I Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
13 Tibbi laboratuvarında kalite kontrol ve standardizasyon-II Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
14 Raporlama evresinde kalite süreçleri Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
15 Laboratuar olguları ile genel tekrar ve tartışma Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
16 Final Sınavı
Ders Kitabı
  • Klinik Biyokimya Analiz Metodları, Bahattin Adam ve Yasemin Ardıçoğlu, Atlas Kitapçılık, 2002
  • ISO 15189
Önerilen Okumalar/Materyaller
  • Tietz Laboratuvar Testleri Klinik Kılavuzu, Kaya Emerk, Güneş Kitabevi, 2011

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
5
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
15
Portfolyo
Ödev
6
40
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
8
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
1
15
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
1
7
Portfolyo
Ödev
6
5
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
1
15
    Toplam
115

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir

X
2

Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır

X
3

Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır

X
4

Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir

X
5

Hasta, hasta yakınları ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilir

X
6

Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır

X
7

Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir

X
8

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler

X
9

Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür

X
10

İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir

X
11

İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar

12

Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında laboratuvar güvenliği ve korunma kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır

X
13

Laboratuvar işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest